| 
      Küllap on igaüks kokku puutunud
    soovitusega positiivselt mõelda või ka aktiivsemalt tegutsenud positiivse
    enesesisendusega. Võib ju öelda endale enne vastutusrikast tööd, et tulen sellega
    toime, või enne piduõhtut, et olen veetlev, või kleepida vannitoapeeglile
    igahommikuseks lugemiseks sedel "Mind ootab ees üks kena ja edukas päev". Kui
    nimetatud võtted tõstavad tuju ja suurendavad enesekindlust, on tore ning nende
    kasutamine põhjendatud ja võiks jätkata samas vaimus. Teine on lugu aga, kui kipud
    mitte uskuma, kahtlus ja trots osutuvad tugevamaks ja ei lase kenal sisendusel mõjuda.  
    Siis on vaja natuke põhjalikumat tööd teha - läbi töötada kas probleem või teise
    võimalusena asuda läbi töötama "lahendust" s.t. lähemalt tuttavaks saama
    positiivsega, võimalustega, jõuallikatega,soovituga. Viimatinimetatust, positiivse
    tundmaõppimisest, hakkabki kõnelema käesolev artikkel.  
    Lahenduskeskne lähenemisviis probleemolukordadele kujunes peamiselt Ameerika
    Ühendriikides selle sajandi seitsmekümnendail kui pereteraapia ja probleemidega perede
    nõustamise meetod. Eripära seisnes selles, et kui teised suunad pidasid ilmtingimata
    vajalikuks probleemi põhjalikku uurimist ja nõuande või terapeutilise sekkumise
    kavandamist sellele vastavalt, siis kõnealuses tööviisis keskendutakse peamiselt kahele
    - soovitud eesmärgile ja selle saavutamise võimalustele. Probleemi olemasolu
    aktsepteeritakse, kuid sellele ei seata rõhuasetust. Lähtutakse asjaolust, et tegelik ja
    tõeliselt olemasolevad on ühelt poolt nii probleem ja mure, raskused, kui teiselt poolt
    ka lahendusvõimalused ja lootus saavutada soovitu. Öeldakse, et kehtib nii
    probleemitõelisus kui ka lahenduse tõelisus.  
    Üks lahenduskeskse lühiteraapia lähtepunkte on süsteemiteooria,
    mis ütleb, et süsteemi elemendid on omavahel seotud. Muutus ükskõik millises elemendis
    või seoses toob kaasa teiste seoste ja elementide muutusi. See annab võimaluse ära
    kasutada lumepalliefekti, kus üks väike muutus vallandab lisamuutuste ahela. Nii pole
    vaja tingimata keerulisele probleemile kavandada keerulist lahendust, suur probleem ei
    vaja alustuseks suurt muutust - väikese muutuse eeliseks on selle teostatavus. Väikese
    muutuse puhul on väiksem oht lõhkuda midagi, mis peaks säilima. Samuti lubab süsteemne
    lähenemine meil end vabamalt tunda muutuse tekitamise koha valikul - kui kaalutletud
    valikud on tulemuseta jäänud, võime kasutatad ka juhuslikkust. Lisaks saame koostööd
    arendada inimesega, kes on koostöövalmis; paluda midagi muuta inimesel, kes on
    motiveeritud midagi muutma, kusjuures tema ise ei ole sugugi peamine probleemikandja.
    Näitena võib siinjuures tuua juhtumi, kus kooliõpetaja pöördub nõustaja poole olles
    mures ühe õpilase käitumise ja õppeedukuse pärast, õpilase kodu on samuti probleemne
    ja kontakti vanematega õpetajal raske saada. Süsteemne lähenemisviis pakub võimalusi,
    kuidas nõustaja saab abistada õpetajat (kes on motiveeritud olukorda parandama) muutuste
    elluviimisel. Ei ole vaja otse tegeleda kõige probleemsemate isikutega.  
    Teine lahenduskeskse lühiteraapia allikas on Milton Ericksoni
    lühi-hypnoteraapia (ja kaudse hypnoosi kasutamine), millest tuleneb sisendusliku vestluse
    ja suhtlemise võimaluste ärakasutamine ning ka metafooride, piltlike väljendite,
    sümbolite, erinevate loovvahendite kasutamine. Kui probleemide põhjused asuvad sügavas
    sisimas ja sinna kaemine on hirmutav, siis probleemist rääkimine ja sellega tegelemine
    otsesõnu võib osutuda ületamatult raskeks. Samade asjade piltlik kujutamine on sageli
    palju hõlpsam.  
    Kui psühhoterapeudid on eelnimetatud ideedele tuginedes välja
    töötanud konkreetsed võtted ja metoodikad toime tulemaks haigustega, häiretega,
    nõustamaks inimesi probleemolukordades, siis sarnaste põhimõtete kasutamine on
    võimalik palju laiemas kontekstis ja võib kasu tuua ka lihtsalt igapäevaelus. Kui õige
    otsustaks võtta uus vaatenurk krooniliselt häirivale olukorrale? Kui tooks midagi uut
    suhtesse, mis enam rahuldust ei paku? Kui õpiks lähemalt tundma oma varjatud andeid ja
    võimalusi - võibolla võtaks siis vastu mõne väljakutse või saavutaks midagi
    ihaldusväärset? Kui lubaks endal raskused kõrvale panna ja olla mängulisem; oma loovus
    valla lasta selleks, et enda kohta midagi olulist avastada?  
    MUUTUSED on paratamatud ja alati olemas. Inimesele on omane hädas
    olles näha probleemi püsivana, staatilisena. Pikemal püsimisel muutub probleem justkui
    ainukeseks tõelisuseks, millest oma elus ja tegevuses lähtuda. Head asjad oleksid kui
    midagi väga juhuslikku - kui üldse jätkub veel suutlikkust neid tähele panna. Mis on
    aga päriselt reaalsusele vastav, on see, et ükski halb pole halb kogu aeg ühte moodi,
    on aegu, kohti, olukordi, kus probleem esineb nõrgemalt või puudub üldse; mõnikord
    selgub lähemal vaatlusel, et probleem ainult mingis väga kitsas kontekstis esinebki.
    Siit tuleneb võimalus lähemalt tundma õppida just olukordi, mil asjad sujuvad
    meelepärasemalt - mis siis toimub, kes siis mida teeb ja kas oleks võimalik neid
    olukordi juurde tekitada või kuidagi teisiti neist õppust võtta.  
    Õppigem tundma oma eesmärki, SOOVITAVAT olukorda. Mis on sellele
    kõige iseloomulikum; mis sinna veel kuulub; kuidas täpselt see mulle hea on ; keda see
    veel puudutab ja rõõmustab; Pikalt probleemis olnuna kiputakse eesmärki sõnastama :
    soovin seda, et probleemi poleks. Ja kui lähemalt uurida, siis: et mu lähedane inimene
    ei käituks niimoodi ja ülemus ei käituks naamoodi ja mul ei oleks tuju paha ja ma ei
    jätaks asju tegemata ja ei vihastaks nii kergesti ja... Kui püüda piltlikult ette
    kujutada, jääks sellise nö.probleemilahenduse puhul järele suur tühi auk, kus peaaegu
    midagi pole. Mis peaks täitma seda suurt tühimikku? Seepärast: mis siis on, kui soovitu
    on käes? Kuidas mu lähedane siis käitub, ja ülemus kuidas? Mis tuju siis on? Lõbus?
    Tõsine-töine? Parasjagu vahelduv? Kas teen siis kõik asjad ära? Või hakkan valima ja
    teen ära vaid asjad, mida oluliseks pean? Võib-olla õpin kohustusi teistega jagama?
    Seega eesmärk peaks olema positiivne ses mõttes, et räägib sellest, mis olema peab,
    mitte sellest, mida olla ei tohi. On põhjust julgeda kavandada eesmärk täiesti
    individuaalselt, endast lähtuvalt - isegi kõrvaltvaataja pilgule paistev suur tükk
    probleemist võib alles jääda, kui enda jaoks tähtsaima sellele vaatamata saavutan.
    Olgu rahulolu mõiste igaühe jaoks unikaalne. Seepärast on mõttekas ka sõbra
    nõuküsimise peale vastata: mis on see, mida sa soovid? Kuigi seni on ehk tavapärasem
    olnud soovituse kujundamine vastavalt oma teadmistele ja arvamistele õigest ja valest,
    heast ja halvast.  
    Soovitud olukorra rikkalik lahtirääkimine ja ettekujutamine annab
    asjaolude täpsustumise kõrvale veel ühe lisakasu - MOTIVEERIB. Positiivsesse
    tulevikupilti sisse minnes puutume kokku ühtlasi selles peituvate ahvatlustega, too pilt
    võib olla üsnagi kutsuv. Siinkohal võib proovida võrrelda erinevaid tundeid, mis
    tekivad, kui kujutleda end liikumas kutsuva pildi poole või, teise variandina, end edasi
    astumas, kui keegi trügib meid : no mine ometi probleemist välja! Endale oma
    motiveeritusest aruandmine on päris tähtis. Igasuguse muutuse esilekutsumine nõuab
    millegi investeerimist ja mõnikord valikut, mõnikord on vaja midagi ohvriks tuua. Miski
    hea võib kaotsi minna ka hiljem, lisamuutusena süsteemis. Väga võimalik, et oskame oma
    sisimas kaaluda, kas üldse soovime sedavõrd pingutada kui muutuse esilekutsumiseks
    vajalik, kas raatsime vajalikku hinda maksta. Kui mitte, siis võib kurtmine ja kaeblemine
    selle üle kuidas asjad on halvasti ( näiteks kellegi kirumine), olla lihtsalt pinge
    mahalaadimise vahend, et probleemiga koos edasi elada kergem oleks. Tähtis on lihtsalt
    mitte petta iseend ja ümbritsevaid, justkui oleksin valmis aktiivseks sekkumiseks.  
    Enda suurt motiveeritust võib tunnistada ka siis, kui esialgu üldse
    ei tea, mida täpselt ette võtma peaks. Motivatsiooni olemasolles on tegutsemisviise
    suhteliselt lihtne leidma hakata.Võime leida end aga olukorras, kus muutuse saavutamine
    oleks väga oluline, kuid puudub USKUMINE enda suutlikkusesse. Võib olla tõesti ei
    jätku ressurssi või on olukord mõjutatud määramatutest välistest asjaoludest. Olles
    põhjendatult veendunud oma võimetuses soovitud muutust tekitada võib olla kasulik oma
    soovis veidi tagasi tõmbuda, vähendada motiveeritust (leppimine olukorraga). Kõrge
    motivatsiooni ja madala usu vahele jääb suur pinge. Kui seda ei saa vähendada ühest
    otsast - tehkem siis teisest. Võib ka juhtuda, et piisab sestsamast pingelangusest, et
    silmad justkui avaneksid uuesti ja hakkavad nägema uusi võimalusi.  
    KOMPLIMENDID kui rikkalik materjal meie tähelepanule ja uskumatult
    tõhus töövahend paljudel juhtudel. Siin tuleb jutt ainult siirastest komplimentidest,
    millel pole pistmist irooniaga ega pugemisega. Rühmatöödes on välja tulnud, et
    positiivse nii märkamine kui ka sõnades väljendamine on meie ühiskonnas veel suur
    kasutamata reserv. Vaid üksikud inimesed võivad öelda, et nad panevad ümbritsevates
    inimestes tähele ennekõike head ja ilusat, meeleldi väljendavad seda ja oskavad rõõmu
    tunda, kui neile endile head öeldakse. Palju sagedasem on hea pidamine millekski
    etteantuks, normaalseks, mis ei vaja väljendamist. Komplimenti enda kohta kuuldes võib
    olla esmaseks reaktsiooniks kahtlus või tuntakse piinlikkust. (Ja enesekiitus peaks
    vanasõna järgi hoopiski haisema minema). Ometi, kui lasta endasse tunnustus hästi
    tehtud teo eest, vallandab see palju rõõmu ning energiat, innustab tegutsema, suurendab
    usku suutlikkusesse ning avab silmad võimaluste nägemisele. Sel moel tunnustada võib
    nii ennast kui ka teisi. Mõlemal juhul on siirus tähtis. See, mille eest kiidan või
    mille üle vaimustust avaldan, peab mulle endale tõesti meeldima. Kasulikum on märgata
    ja ära märkida tegu ja kellegi tegevusest tulenevat. Ettevaatlik tasub olla üldistava
    hinnangu andmisega isikule tervikuna - ka positiivse hinnanguga. See võib leida sisimas
    põhjendatud vastuväiteid (pole ma midagi nii imeinimene; näe ühes asjas olen ju
    täitsa äpu, ta lihtsalt ei hinda õigesti). Teist uskuma jäädes, et olengi läbinisti
    tubli, võib sellest tulla enese töödega totaalne ülekoormamine - tubli ju suudab ikka.
    Võite kujutleda endale "Tubli!" ütlemas erineval viisil erinevaid inimesi teie
    erinevatest eluperioodidest ja katsuge endas järgi tunded, mis sisimas reaktsiooniks
    tekivad. Oletatavasti on neid päris erinevaid, ka vastakaid.  
    Küll ja küll on praktikas juhtumeid, kus komplimentide kasutuselevõtt on piisav
    vallandamaks soovitud muutuste ahelat. Eriti selgelt toimib see asendades tavapäraseks
    saanud kriitikat . Tööle hakkamiseks aitab, kui see rabab oma ootamatusega.  
    Millegi TEISITI, senisest erinevalt tegemise soovitus on
    lahenduskeskses lähenemisviisis kõige tavalisem. Kirjanduses on lugeda näitest, kus
    poisike loobus oma raevuhoogudest, olles kuulnud vanematele antud soovitusest teha
    reageeringuks midagi hoopis teisiti kui seni. Poiss ise selgitas: varem teadsin, kuidas
    nad reageerivad, nüüd ei teadnud, mida oodata - sellepärast lõpetasingi. Igapäevaellu
    võite kaasa võtta soovituse mitte jätkata püüdeid lahendada probleemi ikka uuesti
    viisil, mis antud juhul lihtsalt ei tööta s.t. ei too kaasa soovitud muutusi. Sage on
    kujutelm, et olukorra parandamiseks on läbi proovitud juba kõik võimalikud viisid.
    Lähemal uurimisel aga selgub, et tegu on ikkagi üksnes näiteks karistusviiside
    varieerimisega. Või: on küll kiidetud, laidetud, karistatud ja premeeritud - aga pole
    väljendatud oma tundeid või küsitud, mida teine ise soovib.  
    Üks võimalikest lähtepunktidest mis võimaldab meil probleemolukorras teisiti
    käituda, on TEISTSUGUSTE SELETUSTE andmine probleemi olemuse ja põhjuste kohta.
    Probleemi aitab staatilisena tajuda meie läänemaises mõtteviisis põhjani juurdunud
    arusaam põhjus- tagajärg -seosest. Seda ei seata üldse kahtluse alla. Selle järgi
    toimimiseks oleks vaja aga leida siis tõesti põhjus, mis on üks, ainuke, õige ja
    määrav. Olgem ausad - kui suurukesed õigupoolest on selleks me võimalused, kui tegu
    inimese hingeeluga või suhtlemisprobleemiga mitmetasandilises süsteemis. Kui me seletuse
    õigsust niikuinii kontrollida ei saa, võime leida samale asjale erinevaid seletusi ja
    teha valik nende hulgast selle järgi, millisest lähtumine võib kaasa tuua positiivseid
    muutusi. Näiteks võib igaüks mõelda kellelegi tülikale isikule oma elust ja
    meenutada, mis motiive me tema käitumisele enamasti oleme omistanud. Kergemini tulevad
    negatiivsed. Kui proovime leida erinevaid seletusi, valida nende hulgast üks positiivne
    (mida ise usume) ja võtta see oma käitumise või tema poole pöördumise aluseks - suure
    tõenäosusega toob see muutuse suhetesse. Negatiivses seletuses kipub peidus olema ka
    üks süüdistav sõrm - kui keegi on põhjustaja, järelikult ka süüdlane. Kes hakkab
    end kaitsma, kes end süüdi tundma - igal juhul pole loodud alus heaks koostööks.
    Seletused, mis väljendavad pigem tunnustavaid motiive, on palju produktiivsemad lahenduse
    loomise seisukohalt.  
    Oma suhtumisi väljendame ka nimedes, mida probleemidele, olukordadele, tülikatele
    isikutele omistame. Paha tujuga antud nimes peegeldub mingigi annus agressiivsust, selle
    kasutamine kasvatab vastupanu osapoolte vahel, probleem võib tsementeeruda. Mis on veel
    halbade nimede lisatoime - nad võivad toimima hakata isetäituvate ennustustena, mõjuda
    negatiivse sisendusena, kui pinnas vastuvõtuks sobiv. Kui muuta need antud NIMED
    hästikõlavaiks, optimistlikeks ja sellisteks, mida ka me kaaslane meeleldi kuulda
    võtaks - eeldused koostööks on oluliselt paremad. Mõnikord vihjab nimi sellele, mida
    probleemiga ette peaks võtma. Kui paneme probleemile haiguse nime, on vaja ravima hakata.
    Kui hindame käitumise pahateoks, arvame mõjuvat pahategija karistamise. Kui tundub, et
    probleem tuleneb arusaamatusest, on tõhus asjade selgeksrääkimine, nimetades
    probleemitekitaja rumalaks, asume teda õpetama. Tulusaks võib osutuda nime tuletamine
    lähtuvalt sellest, millised on me võimalused probleemiga tegelema hakata. Erinevad teed
    võivad viia samavõrra heade lahendusteni, liiatigi kui lähtepunkt on niikuinii
    hüpoteetiline.  
    Me võime probleemi MÕJUTADA KAUDSELT. Probleem on juskui plekk
    puhtal aknal. Kui plekki väga ligidalt vaadata, on ta ainus, mida näeme. Läbi ta ei
    paista ja akna taga olev kuitahes kaunis maastik jääb meil märkamata. Olukordi, kus
    vaja midagi muuta, otsustada, sekkuda jne. tuleb ette elus igal sammul. Probleemseks
    muutub olukord siis, kui see, mida teha üritame, ei tööta, ja kui uuesti samuti või
    teistmoodi proovime otse mõjutada - ikka ei saa soovitud tulemust. Siis on probleem nagu
    hästikindlustatud uks meie ja konstruktiivse lahenduse vahel. Ju siis meie taskus olevad
    võtmed ei sobi. Võib-olla on lukk hoopis roostes või isegi eelmise avada üritaja poolt
    rikutud. Tõenäoliselt jätkub meil jõudu või nutikust, kuidas sest uksest ikkagi sisse
    murda. Kaasneb aga suurem või väiksem annus destruktiivsust. Kui arst opereerib - siis
    ta teeb ka katki. Kuid tal on väga täpne info mida, miks,ja kuidas lõhkuda, ning ta
    teab täpselt eesmärki, mille nimel seda teeb. Arm jääb ikkagi. Inimestevaheliste
    suhete proleemides pole sellist täpsust võimalik saavutada ei probleemi sõnastamisel,
    vahendite valikul ega eesmärgi suhtes. Nii et kuidagi peame siis otsustama, kas tahame
    lõhkuda või ei. Ja samas on võibolla olemas õuepoolne uks, mis on lausa avatud ja kust
    võib lihtsalt sisse jalutada. Selleks on probleemse süsteemi mitteprobleemsed aspektid.
    Võime lähtuda oma kommentaarides ja käitumises meile probleemse isiku positiivsetest
    omadustest või käitumistest. Inimene saab muuta oma käitumist ühes sotsiaalses
    süsteemis siis, kui kõik selles süsteemis toimuvad suhete muutused lubavad neil tajuda
    oma uusi käitumisviise võimalike ja sobilikena. Sildistav- (süüdistav), probleemi
    taastootev suhtumine ei võimalda seda mitte. Minevikku, olnut, me teiseks teha
    tagantjärgi ei saa. Sellest aga ei tulene, et toimunu peaks me tulevikku kontrolli all
    hoidma. Mõistlikum on lähtuda olemasolevast, vaadata, kuhu soovime jõuda ja selgusele
    saada liikumise võimalustes. Parim viis edasiminekuks võib olla tõmmata tagasi oma
    sekkumistegevuse jõulisuses. Kui ikka pinnas on kõva ja puu ei lähe kasvama! Vaadakem -
    ehk ongi me ülesanne hoopis pinnas kobestada, väetada. Ehk leiame ühe pisikese, aga
    potentsiaalirikka idu. Looduses on asi väga lihtne. Tema ei kasvata oma taimi. Ta laseb
    kasvada, loob tingimused.  
    Lahenduskeskse lühiteraapia kasutajad suunavad klienti märkama väikseid muutusi edu
    poole, EDENEMISE MÄRKE. Nii on muretsejal endal ka kerge hinnata, et asjad tõesti
    lähevad, saada aru, kuidas täpselt ja mis suunas ning liikumisest rõõmugi tunda. Taim
    ka ei kasva äkki suureks, see võtab aega, kuid jälgides näeme küll, kuidas ta areneb
    ja ega kuivama ei kipu. Nõnda on lugu ka muutustega inimeste maailmas.  
    Probleem ÕPETAJANA, seega pigem sõbrana. On olemas kena ütlemine:
    läbikukkumine pole võimalik. Üks kahest - kas saame, mida soovisime või saame
    kogemuse. Lahtimõtestatult: probleem võib tihtigi millekski ka kasulik olla.
    Praktiliselt alati on üks kasudest, et temast on midagi õppida kas teiseks korraks
    iseenda tarvis või teistele inimestele õpetamiseks, kes sarnasesse olukorda sattunud.
    Pole parata, öeldu kehtivuse kohta on küllalt näiteid praktikast väga suuri õnnetusi
    ja muresid läbi elanud inimestega seoses. Kuivõrd uuel tasemel võib selline inimene oma
    elu korraldada või kui hea toimetulekuõpetaja olla - kõrvalseisjale võib see
    käsitamatuks jäädagi.  
    Lahenduskeskne lähenemisviis on ka RESSURSIOTSING. Osa ressursse meis
    ongi varasemate kogemuste poolt meile õpetatud tarkused ja teadasaamised. Peale selle on
    tõenäoliselt igaühes peidus varjatud andeid, mis kunagi väga ammu on ilmnenud, siis
    aga asjaolude sunnil unarusse jäänud. Tasub otsida oma minevikust - mida olen hästi
    teinud, kuidas hästi hakkama saanud. Mõned oma tugevad küljed toome nähtavale
    millegipärast vaid teatud situatsioonides ja jätame mängust välja mujal, kus neist ka
    hulga tulu võiks tõusta. Kui osata seda tähele panna, saab oma ampluaad laiendada.
    Mõnikord võrdleme end inimestega, keda peame ilusaks-targaks-edukaks jms. Võime endas
    kadedust üles kütta ja end pahasti tunda. Alternatiivne võimalus on küsida endalt:
    mille poolest mina tõesti olen paljudestki parem, mis on minu tugevad küljed? Kui olen
    kade - kus minus endas on kadestatavad omadused? Kuidas need võiksid avalduda? Kuidas
    olen ise samasugune ja kuidas võiksin teise saavutatu ka endale eesmärgiks võtta ja mis
    on see, mis aitab mul selle poole püüelda? Kõik õnnestumised, mis meil minevikus on
    olnud, võivad meile midagi õpetada. Kuidas tulin toime siis, kuidas ma seda tegin,
    millist enda omadust kasutasin?  
    Lõpetuseks tulgem tagasi selle juurde, et on olemas nii probleemid kui ka
    lahendusvõimalused. Mõnikord tuleb lahendus isegi lähemale, kui probleem on eriti
    valusaks muutunud - siis on põhjust end mobiliseerida ja olemas motivatsioon
    tegutsemiseks. Elus on palju muutmistvajavat ja teisalt seda, mida tahame jätta
    samasuguseks. Pesuveega koos pole vaja last välja visata. Kui mure on olemas, on
    õigustatud leevenduse otsimine. Kui kohtame tülikat inimest, siis midagi temas kindlasti
    on, mida hindame. Peale selle kuulub ellu palju olukordi, kus sama inimene meile tüliks
    pole. Valge ja must on mõlemad olemas, loomulikult. Valgele mõtlemine ei tee musta
    olematuks. Võib aga teha meeleolu sedavõrd helgemaks, et astume musta poole palju
    kergema südamega ja ega tea, võibolla sirutame käe ja kutsume koostööle.  
    Inimene on suuteline valima. Olgem vabad valima, millele keskenduda ühel kindlal
    ajahetkel.  
    Kasutatud kirjandus:  
    de Schazer, S. (1985)  
    Keys to Solution in Brief Therapy. N.Y., London: Norton & Company  
    Furman, B. , Ahola, T. (1991)  
    Muuttuset - terapiasta ratkaisuihin. Järvenpää  
    Molnar, A. , Lindquist, B. (1989)  
    Changing Problem Behavior in Schools. San Francisco: Jossey-Bass Publishers  
    Weiner-Davis, N. O´Hanlon, (1989)  
    Ratkaisut löytyvät. Helsinki  
    Perheterapia 1a 1988. Helsinki   | 
     |